מערת הנטיפים דיקטאון

מערת הנטיפים דיקטאון (Dikteon), נקראת גם מערת דיקטאון אנדרון או המערה הדיקיטאית, היא מערת נטיפים לא גדולה במיוחד הנמצאת ברמת לאסיטהי המקסימה. המערה נחשבת לחשובה ביותר מבין 3,000 המערות של כרתים ובין החשובות ביוון כולה, זאת גם בזכות מבנים מרשימים מאוד של נטיפים וזקיפים אך גם בגלל האגדה המספרת כי במערה זו עצמה נולד זאוס – ראש האלים במיתולוגיה היוונית.

מערת דיקטאון מפורסמת ומושכת מבקרים מכרתים או המגיעים לאי כרתים כבר אלפי שנים,  זאת בגלל האמונה כי כאן נולד זאוס. הוכחות לכך ניתן למצוא בכתבים עתיקים וגם במנחות הרבות שהובאו למקום ע"י עולים לרגל ומבקרים שנמצאו במקום. אתר המערה עבר חישוף וחפירות ארכיאולוגית בשנת 1900, אז נתגלו שרידי זבח ומנחות המוצגים במוזיאון בהרקליון.

מיקום המערה

מערת דיקטאון נמצאת באזור רכס דיקטה של כרתים (Dicte), בצד המזרחי של כרתים ובאזורים ההרריים שנמצאים בפנים האי – בניגוד לאטרקציות רבות הנמצאות על קו החוף. היא סמוכה לכפר הקטן Psyhro ולכן לעיתים נקראת גם על שמו. מומלץ לשלב את הטיול במערה במהלך טיול לאזור רמת לאסיטהי (Lassithi) המרשימה והציורית, בה נמצאים כפרים אותנטיים של כרתים ואווירת הרים נעימה. על מנת להגיע אל מערת דיקטאון יש לעלות עם הכביש אל רמת לאסיטהי – לרוב מחרסוניסוס, ניאפולי, מאליה או סטאלידה – נסיעה מפותלת של כ-45 דקות מעיירות אלו.

הגעה למערה

לאחר שהגעתם לחנייה של אתר מערת דיקטאון יש לטפס אל המערה עצמה. יש לציין כי האזור כולו מציע נופים מרהיבים על העמק שמתחת ותוכלו לקבל מראה מקסים ופסטורלי של כרתים והסביבה. מהחנייה יוצא שביל אבן מרוצף העולה בעלייה תלולה מרחק של 800-1000 מטר, כמו כן, ישנו שביל אתגרי יותר העובר דרך החורש הטבעי. מי שלא רוצה או אינו יכול לטפס ברגל יכול לשכור (10-20 אירו) חמור ומוביל מקומי שיעלה אותו למערה בקלילות.

המערה עצמה

לא סתם מערת דיקטאון היא אטרקציה חשובה של כרתים והסביבה הקרובה בפרט. לאחר שיורדים למערה מיד מתגלים מבנים מרשימים ומקסימים של נטיפים (יורדים מהתקרה) וזקיפים (צומחים מהרצפה). המערה מסודרת ונגישה מאוד – כולל לילדים קטנים. מערת דיקטאון (Dikteon) אינה גדולה ולא מדובר על מערת נטיפים מרהיבה כפי שניתן למצוא במדינות אירופיות אחרות או אפילו בישראל, אך היא בהחלט מרשימה, והמיתולוגיה מסביבה מוסיפה קסם רב ומומלץ לטיול במקום. בכל מקרה, אזור רמת לאסיטהי מומלץ מאוד לטיול של לפחות יום.

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם לגבי כרתים. אז אם אתם מחפשים מלונות בכרתים וערים וכפרים בכרתים, עכשיו אחרי שאתם מכירים אותה יותר טוב תדעו היכן נמצאים אטרקציות בכרתים ונופש בכרתים.