הירקליון – בירת כרתים

הירקליון (Heraklion) היא עיר הבירה של כרתים משנת 1971 (החליפה את חאניה), זוהי העיר הראשית  והגדולה ביותר בכרתים והיא שער הכניסה עבור מרבית התיירים המגיעים לנפוש באי מקסים ומיוחד זה. העיר מציעה מלונות, שפע אפשרויות לקניות, כפרי נופש מפנקים מחוצה לה, את האתר הארכיאולוגיה המרשים בקנוסוס, מוזיאונים מיוחדים ושפע אפשרויות נוספות.

הרקליון מאכלסת כ-155,000 תושבים, כך שבהחלט מדובר על עיר גדולה. יש בה אזורי תעשייה ומסחר גדולים, היא די צפופה ומרכזה פקוק לעיתים קרובות. אך כיום העיר עוברת תנופת פיתוח ושיפוץ ההופכת אותה לנגישה יותר ונעימה יותר עבור תיירים.

מיקום

הירקליון ממוקמת במרכז כרתים, לחופו הצפוני והמתוייר יותר של האי. בגלל מרכזיותה, כל הכבישים מובילים להרקליון ולכן קל מאוד להגיע אליה ולצאת ממנה להמשך חופשתכם בכרתים. בעיר נמצאים נמלי התעופה והים הראשיים של כרתים וזוהי כאמור נקודת הכניסה הנפוצה ביותר לחופש בכרתים או באיים השכנים.

אקלים

התייר הישראלי ירגיש אקלים מוכר יחסית בהרקליון, אך בבירת כרתים מזג האוויר יבש יותר לעומת הלחות המוכרת לנו מהקיץ הישראלי המהביל. הטמפרטורות מגיעות יחסית גבוהה, דומה לישראל, החורף מתון עם מעט גשם.

לא רק נקודת מעבר לשאר כרתים

לאורך שנים ועבור תיירים רבים, הירקליון הייתה פשוט מקום לעבור בו בדרך אל המלונות, החופים וכפרי הנופש בשאר אזורי כרתים. אך למעשה העיר המרתקת הזו היא יעד בפני עצמה עבור חופשה או חלק ממנה. העיר מציעה אתרים היסטוריים מדהימים ומרתקים במיוחד, אפשרויות בילוי ודרך בלתי אמצעית להכיר את החיים היווניים הסטנדרטיים.

היסטוריה של הירקליון

הירקליון נמצאת ממש בסמוך לאתר הארכיאולוגי של חורבות קנוסוס – מרכז התרבות המינואית שיצאה מהאי לפני למעלה מ-4,000 שנה. כך שהיא אתר חשוב כבר אלפי שנים. העיר הוקמה במיקומה הנוכחי בשנת 824 לספירה, ע"י הסאראקנים (Saracans), מוסלמים שגורשו מספרד ע"י האמיר אל חקאם והשתלטו על האי לאחר תקופת הכיבוש הרומי. הסאראקנים הפעילו במקום נמל, אשר היווה נקודת מפלט לשודדי ים שפעלו נגד מטרות קיסריות ברחבי הים האגאי.

בשנת 961 נכבשה הירקליון וכרתים כולה ע"י כוחות יווניים בהנהגת הקיסר לעתיד ניקופורוס פוקס. העיר נבזזה ונשרפה, על מנת להיבנות מחדש ע"י היוונים ששלטו באי למשך 243 השנים הבאות. בשנת 1204 אימפריית הסחר של ונציה רכשה את העיר במסגרת הסכם פוליטי מורכב. הוונציאנים בנו חומה וביצורי ענק מסביב לעיר (חלקם קיימים בהרקליון היום). תקופת שלטון ונציה בכרתים ידועה בתור הרנסנס של כרתים בזכות פריחה תרבותית רחבת היקפים.

לאחר הונציאנים הגיעה תקופת האימפריה העות'מנית בכרתים, זו ערכה מצור שנמשך 22 שנים (!) על הירקליון עד לכיבושה המוצלח. ב-1898 הוקמה מדינת כרתים העצמאית, תחת ריבונות טורקית. בראשית המאה העשרים העיר הייתה תחת שלטון מנדט בריטי ובשנת 1913 כרתים צורפה כחלק מיוון כולה – כפי שקיים עד היום.

מלון בהירקליון

לטובת האווירה, בחרו מלון בהירקליון באזור העתיק, שם תוכלו למצוא מבנים מהמאה ה-19 עם מרפסות ברזל מרשימות ואווירה כללית מרתקת. באזור זה מלונות לנופשים עם תקציב מוגבל וגם מלונת פאר מפנקים ויקרים.

אטרקציות בהירקליון

בירת האי כרתים מציעה שלל אטרקציות לתיירים מכל הסוגים, מעבר למסעדות המצוינות ושיטוט נעים על הטיילת או לאורך החוף. מרכז העיר הוא כיכר האריה (Plateia Venizelou), על שם אריות האבן שתומכים במזרקה. בכיכר שפע בתי קפה, האזור עבר מתיחת פנים לאחרונה.

  • קנוסוס: כאן תוכלו להיכנס לעולם העתיק והמרהיב של התרבות המינואית, העתיקה ביותר באירופה. תזדקקו לפחות לחצי יום על מנת לחקור את קנוסוס כמו שצריך, כאשר האתר ממוקם ממש בסמוך להירקליון והגישה אליו קלה במיוחד. האתר שוחזר בצורה מרשימה, כולל צביעה של חלק מהמקומות, על פי המיתולוגיה זהו מקום מושבו של המינוטאור המפורסם. מומלץ להגיע ממש עם פתיחת האתר על מנת להימנע מההמונים והשמש הקופחת.
  • הטירה הונציאנית בנמל הירקליון – Koules
  • סיור על החומות הונציאניות העתיקות.
  • כנסיות וקתדרלות:  קתדרלת סנט מינאס, כנסיית סנט טיטוס, כנסיית סנט קתרין, בסיליקת סנט מארק והכנסייה הדומיניקנית  של סנט פיטר.
  • המוזיאון ההיסטורי של כרתים: אחד המרשימים והמומלצים בהירקליון ובכרתים בכלל. כולל שפע תצוגות ומידע מרתק אודות ההיסטוריה הטבעית והתרבותית של כרתים בכלל והירקליון בפרט. 27, Sofokli Venizelou Ave. /7, Lysimachou Kalokerinou St
  • המוזיאון הארכיאולוגי: מוזיאון מרהיב הכולל את האוסף החשוב והגדול ביותר תש ממצאים מהתקופה המינואית, מחפירות בכל רחבי כרתים. ניתן למשל לראותאת פסל אלת הנחש, תכשיטים, ציור הקיר של הפר המזנק, הדיסק המסתורי מאתר פאייסטוס, חותמות ועוד. זהו אחד המוזיאונים המרשימים והטובים בעולם, מספר את סיפורה של תרבות גדולה ועתיקה, שנעלמה מעל פני האדמה. רחוב Xanthoudidou 2.
  • השוק של הירקליון: מדרום לכיכר המרכזית, נמצא השוק של הירקליון. בשוק ניתן למצוא דוכנים רבים ומגוונים – דליים עם חלזונות למאכל ועד אינספור סוגי זיתים ושמן זית מרחבי כרתים. כמו כן יש דוכני עבודות יד ושאר פריטים, מומלץ לחובבי שווקים או מי שרוצה להצטייד בצידה לדרך לקראת טיול מחוץ להירקליון.
  • אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם לגבי כרתים. אז אם אתם מחפשים מלונות בכרתים וערים וכפרים בכרתים, עכשיו אחרי שאתם מכירים אותה יותר טוב תדעו היכן נמצאים אטרקציות בכרתים ונופש בכרתים.