כרתים – טיסות ודרכי התניידות

במרחק טיסה של שעתיים, נמצא האי היווני הקסום הזה. לא רק שקל להגיע אליו ולנסוע ממקום למקום, יש בו שלל אטרקציות מגוונות ומיוחדות. החל מנופים ואתרי עתיקות היסטוריים, דרך עולם קולינרי עשיר וכלה באטרקציות מודרניות כמו פארק שעשועים, מועדונים ומסיבות. לא סתם כריתים הפך להיות אחד מהיעדים המועדפים עלינו הישראלים.
אז איך מגיעים לשם ומה עושים שם? אל דאגה, ריכזנו עבורכם את כל המידע שחשוב לדעת.

טיסות

כל הטיסות לכריתים יוצאות מנמל התעופה בן גוריון, כאשר יש מגוון רחב של חברות תעופה אשר טסות לכריתים. חלקן מציעות טיסות ישירות, וחלקן מציעות טיסות עם עצירת ביניים.
בכריתים ישנם שני שדות תעופה בינלאומיים – הרקליון וחאניה. הרקליון הוא שדה התעופה הגדול והמרכזי, ואליו מגיעות טיסות מכל העולם. בהתאם הוא שדה גדול, מודרני, עם כל השירותים הנלווים כמו חנויות, דלפקי מידע, מוניות, אפשרות לרכישת טיולים וחבילות נופש ועוד. הרקליון הוא השדה הכי קרוב לעיר הרקליון, במרחק של 5 קילומטרים בלבד.
חאניה גם הוא שדה בינלאומי, אך הוא קטן יותר ופחות עמוס. גם בו יש מגוון רחב של שירותים נלווים לתיירים. המרחק שלו מהרקליון הוא כ-10 קילומטרים.
רוב הטיסות מישראל נוחתות בהרקליון, אך שני שדות התעופה נוחים וקרובים לעיר, כך שאין שום בעיה לנחות בשניהם- בעיקר אם הטיסה לאחד מהם מציעה יתרון של מחיר נמוך יותר.
במהלך כל השנה ישנן טיסות סדירות לאי, ובחודשי השיא (בעיקר חודשי הקיץ ותקופות החגים) הטיסות מתוגברות ויש גם הרבה טיסות שכר. מהבחינה הזו ההגעה לכריתים נוחה מאוד, בעיקר בהתחשב בעובדה שהטיסות הישירות מגיעות לאי בתוך קצת פחות משעתיים, ויש מגוון של חברות המפעילות טיסות סדירות וטיסות שכר. יש כמובן גם חברות המציעות טיסות עם חניית ביניים, אך לא תמיד זה כדאי- לא מבחינת מחיר הכרטיס ולא מבחינת זמני הטיסה וההמתנה. אנחנו כמובן ממליצים לעשות סקר שוק מקיף לפני שמחליטים איזה כרטיסי טיסה לרכוש.

תחבורה משדה התעופה

כאמור, גם הרקליון וגם חאניה קרובים מאוד לעיר הרקליון, וגם ההגעה אליה נוחה מאוד. משדה התעופה הרקליון יש אוטובוסים סדירים שיוצאים לכיוון העיר בכל כ-10 דקות. יש גם שירות של מוניות שניתן לקחת בתשלום סביר. משדה התעופה חאניה ישנם אוטובוסים היוצאים לעיר הרקליון, אך תדירותם נמוכה יותר ומשך הנסיעה מעט ארוך יותר. את כל המידע על הקווים תוכלו לקבל דרך המלון שהזמנתם, או לשאול בעמדות המודיעין בשדה עצמו.
בתי המלון הגדולים מפעילים גם הם שירותים של הסעות מהשדה למלון ובחזרה, ולכן כאשר אתם מזמינים חדר במלון- מומלץ מאוד לברר גם לגבי שירותי ההסעה. גם כאן כמובן שמומלץ להשוות מחירים וזמני נסיעה.
אפשרות נוספת היא להשכיר רכב, במיוחד אם אתם מעוניינים לטייל לאורכו ולרוחבו של העיר. על כך נפרט בהרחבה בהמשך.

תחבורה שמתאימה לכל טיול

כדי להחליט מהי הדרך הכי נוחה להתנייד, צריך קודם כל להבין מהו אופי הטיול המועדף עליכם. כריתים מציעה מגוון רחב של אפשרויות, ביניהן אתרי נופש וחבילות הכול כלול, שמאפשרים חופשה רגועה של בטן- גב והרבה בריכה וים. במסגרת של חופשות כאלו כדאי לברר עם בית המלון לגבי טיולים וסיורים מאורגנים, שיחסכו לכם את הצורך לתכנן ולחפש נתיבי תחבורה. וכמובן שבמידה ואתם לא רוצים לטייל לאזורים שונים, אין צורך בהכנות מקדימות או בהשכרת רכב. שירותי ההסעות משדה התעופה למלון או שימוש בתחבורה הציבורית המקומית בהחלט יספיקו.
הרקליון, שהיא עיר הבירה של כריתים, מציעה שלל אטרקציות מסוגים שונים. אם אתם מעוניינים להישאר ולטייל רק בתחומי העיר או מעט בסביבתה, תוכלו להסתמך על התחבורה הציבורית הנוחה שקיימת בתוך העיר, והליכה ברגל ממקום למקום- שזוהי חוויה בפני עצמה. תוכלו כמובן גם לשכור רכב, תלוי לאיזה מרחקים תרצו להגיע.
שטחו של כריתים קטן משטחה של מדינת ישראל, ולכן טיול שכולל מסלול רחב שעובר בין ערים ומחוזות שונים בהחלט אפשרי ואפילו מומלץ. אפשר לעשות זאת באמצעות תחבורה ציבורית בלבד, מאחר ובכל הערים הגדולות ישנן תחנות אוטובוס מרכזיות, וישנם קווים אשר מחברים גם את הכפרים והאטרקציות התיירותיות החשובות. החיסרון הוא שהתדירות של קווים שמגיעים למקומות קטנים ומרוחקים- נמוכה מן הסתם. לכן הדרך הפופולרית והמומלצת ביותר בשביל סוג כזה של טיול, הוא השכרת רכב. זהו פתרון נפוץ ומקובל מאוד באי.
עוד לפני הנסיעה תוכלו להתעדכן במידע על קווי האוטובוסים, תדירותם ומחירם דרך האתר הרשמי של חברת התחבורה הציבורית, בכתובת https://www.e-ktel.com/en.

חבילות נופש- להשאיר את הדאגות בבית

בזכות התיירות הענפה לאי, הרבה מאוד חברות וסוכנויות מציעות חבילות נופש שכוללות טיסה, לינה ונסיעות. החבילות הללו מתאימות במיוחד כאשר רוצים למקד את החופשה באזור אחד- בין אם בבית מלון מסוים או באתר נופש. לפעמים החבילות הללו זולות משמעותית לעומת רכישת כל אחד מהמרכיבים בנפרד, ולפעמים אין פה הנחה גדולה. היתרון המשמעותי הוא הנוחות, כאשר סוכן הנסיעות או החברה הם אלו שדואגים לכל מה שצריך כבר משלב הטיסה ועד שלב החזרה הביתה.
אם אתם גמישים מבחינת תאריכי החופשה, הרבה פעמים תוכלו למצוא חבילות מוזלות כאלו ממש ברגע האחרון, אז כדאי להיות עם היד על הדופק.

השכרת רכב פרטי

זהו הפתרון הפופולרי והמומלץ ביותר בשביל כל מי שרוצה לטייל למרחקים גדולים, ולא להיות מוגבל בתדירות של התחבורה הציבורית. כמעט בכל האזורים התיירותיים ישנן סוכנויות רכב, וכמובן בערים הגדולות ובשדות התעופה. הכבישים בתוך הערים הגדולות נוחים, וכך גם הכביש הלאומי שהוא כביש מהיר וחוצה את האי ממזרח למערב. הכבישים המחברים בין אזורים מרוחקים ובין כפרים קטנים, הם לרוב כבישים ישנים, צרים ומפותלים- ולכן מומלץ מאוד לנהוג בזהירות יתרה, לא להסתכן בעקיפות מסוכנות ולשמור על מהירות שמתאימה לתנאי הדרך. ברוב המקומות רכב פרטי נותן פתרון מספיק, ואין צורך בהשכרת רכב שטח. אלא אם אתם מתכננים מראש טיול שכולו מסלולים בשטחים הרריים ומורכבים.
הניווט באמצעות GPS ואפליקציות ניווט שונות הופך את כל העניין לקל ופשוט בהרבה, ולמעשה מאפשר לכם גמישות גדולה מאוד. מאחר וניתן לחצות לאורכו של האי תוך מספר שעות, באמצעות רכב שכור תוכלו להגיע גם ליעדים מרוחקים מאוד. לשיקולכם האם להזמין חדר במלון אחד לכל הטיול, וממנו לצאת בכל פעם לאתר ספציפי שמעניין אתכם, או לתכנן מסלול טיול לפי אזורים שונים. היתרון של מסלול טיול כזה הוא שתוכלו לראות הרבה יותר בכל אזור ואזור, אבל זה יחייב אתכם לתכנן מראש ולהזמין מלונות לפי האזורים וקצב ההתקדמות הצפוי.
כדי לשכור רכב חשוב להוציא לפני כן רישיון בינלאומי, וכמובן להגיע עם דרכון שתקף לפחות חצי שנה קדימה, וכן כרטיס אשראי בינלאומי. למרות שהתושבים המקומיים נחשבים לנהגים דיי אגרסיביים, מומלץ מאוד לציית לחוקי התנועה כדי לשמור על ביטחונכם. אך מעבר לכך, משטרת התנועה פורסת עמדות לאורך הכביש הלאומי, ולא נדיר לקבל דו"ח על מהירות. את הדו"ח מומלץ לשלם באופן מיידי, אחרת יכולות להיות השלכות כמו סנקציות במעברי גבול אחרים באירופה.

השכרת אופנוע

זהו כלי פופולרי נוסף, אך הוא מתאים בעיקר לנסיעות בתוך הערים או בסביבתן הקרובה. זוהי אפשרות שמועדפת בעיקר על ידי צעירים, ופחות על ידי משפחות או קבוצות- מסיבות ברורות מאליהן.
כדי להשכיר אופנוע צריך כמובן רישיון בינלאומי, דרכון בתוקף של חצי שנה לפחות, כרטיס אשראי בינלאומי וגם רישיון לאופנוע. בנוסף יש מגבלת גיל, וניתן לשכור אופנוע רק מגיל 21 ומעלה.
וגם כאן אנחנו ממליצים בחום לציית לחוקי התנועה, ולהשתמש בקסדה.

מוניות

מחירי המוניות בתוך הערים הגדולות זולים יחסית, ובהחלט אפשר להסתמך עליהן בשילוב עם תחבורה ציבורית. נהגי המוניות מחויבים להפעיל מונה, אך בדיוק כמו בישראל- הם לא תמיד עושים זאת. אל תתביישו לדרוש שיפעילו את המונה בכל זאת. צריך לקחת בחשבון שגם בכריתים העניין אינו מוסדר עד הסוף, ויכול להיות מצב שבו הנהג יחליט על דעת עצמו לאסוף נוסעים נוספים בדרך, מבלי להפחית את מחיר הנסיעה.
אפשר להשתמש במוניות גם כדי לצאת מהעיר לאזורים כפריים, כאשר לרוב המקומות יש תעריפי נסיעה קבועים.
נסיעה משדה התעופה או חזרה אליו פחות מומלצות במונית, מאחר ותעריפי הנסיעה נחשבים גבוהים. לפעמים זוהי הדרך הנוחה ביותר, ולכן אתם צריכים לשקול את כל החלופות. כפי שפירטנו קודם, מומלץ לבחון גם אפשרויות של שירותי הסעות דרך בית המלון, או בקווי התחבורה הציבורית הסדירים.

טיולים מאורגנים וסיורים מודרכים

כמו בכל אזור תיירותי ברחבי העולם, גם בכריתים אפשר להצטרף לטיולים מאורגנים.
אפשר להצטרף מראש לקבוצה של טיול מאורגן, כאשר מארגני הקבוצה דואגים לכל פרט ופרט בטיול- החל בטיסות ובמלונות, וכלה באתרים בהם מבקרים, הסעות, בילוי בערבים ועוד. היתרון של טיולים כאלו הוא שהכול מאורגן מראש, והמדריך יוביל אתכם בין האתרים המעניינים לצד הסברים ומידע שכנראה לא תחשפו אליו בדרך אחרת. מן הסתם זהו סגנון טיול שאינו גמיש, ואינו מתאים למי שרוצה לקחת את הזמן או להיות ספונטני.
אפשרות אחרת היא לשלב בין טיול עצמאי לטיול מאורגן, כאשר הטיול המאורגן מוגבל ליום אחד או רק לחלק מימי החופשה. זו דרך נהדרת כדי לשלב בין חופשה באתר נופש, לבין סיורים וביקורים באטרקציות הגדולות.
סגנון אחר לחלוטין הוא הסיורים המודרכים. בחלק מהאטרקציות התיירותיות המפורסמות, כמו אתרים ארכיאולוגיים או מוזיאונים, תוכלו להצטרף לסיורים מודרכים שמתקיימים באופן קבוע. אך ניתן גם לשכור מדריך פרטי, עם או בלי נהג, ובעזרת המדריך לבנות לעצמכם מסלול טיול ייחודי. הצירוף הזה מאפשר גם גמישות במסלול, וגם נוחות של טיול מאורגן- שבו יש מישהו שמכיר את המקום ומנווט בקלות.
באמצעות מדריך פרטי תוכלו לתפור את אופי הטיול בדיוק לפי מה שמעניין אתכם- בין אם תרצו לשמוע יותר על ההיסטוריה והארכיאולוגיה, לבקר בכפרים עתיקים ומסורתיים, או דווקא טיולי נוף כדי למצוא את המקומות הקסומים והנסתרים של האי.

סיכום, ועוד כמה טיפים קטנים

חופשה בכריתים היא חופשה זמינה ונוחה מהרבה בחינות. המחירים נמוכים יחסית, יש מגוון של טיסות סדירות ומשך הטיסה קצר. בתוך האי עצמו יש תחבורה ציבורית נוחה, ואפשר גם לשכור רכב פרטי בקלות ובנוחות.

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם לגבי כרתים. אז אם אתם מחפשים מלונות בכרתים וערים וכפרים בכרתים, עכשיו אחרי שאתם מכירים אותה יותר טוב תדעו היכן נמצאים אטרקציות בכרתים ונופש בכרתים.