קריסמס בכרתים – שווה ביקור

קריסמס בכריתים

חג הקריסמס נחוג בסמוך לחג החנוכה, ולכן עבור ישראלים רבים זהו הזמן המושלם לצאת לגיחה לחוץ לארץ. אלא שלעתים אין אפשרות או תקציב לנסוע למקומות מרוחקים ויקרים. בדיוק במצבים אלו כדאי לדעת שקיימת גם אופצייה נוספת – קריסמס בכריתים.

נעים להכיר – כריתים

האי היווני כריתים הוא אחד מהאיים הגדולים של יוון, ושטחו הכללי הוא כ-8300 קמ"ר. המבקרים באזור יכולים להתרשם מההיסטוריה הארוכה שלו ומהתרבות העשירה שלו. בעבר פרחה באי התרבות המינואית האגדית שנשלטה בידי מלכה, וסגדה לגיבורות נשיות. כריתים היא ככל הנראה המקור לאחד המיתוסים הידועים ביותר בתרבות המערב – המינוטאורוס שעורר את דמיונם של רבים. מכיוון שכריתים ממומקת על נתיבי סחר מרכזיים היא היוותה לעתים קרובות יעד לכיבוש, בין השאר על ידי האימפריה העות'מנית. כיום כריתים נחשבת לאחד מ-13 המחוזות של יוון, והיא מאופיינת בשלושה רכסים גבוהים שהם: רכס אידי, הרי דיקטי וההרים הלבנים. גובהם של רכסים אלו נע בין 2,148 מטרים לבין 2,456 מטרים וביניהם ניתן למצוא מערות ייחודים ונחלים רבים. בירתה של כריתים היא הרקליון (Heraklion), ומלבדה קיימת גם עיר גדולה נוספת בשם חאניה (Chania) שאף היא הפכה לעיר תיירותית מבוקשת.

הקריסמס היווני שלי

לכל מדינה ולכל עם, מסורות החג שלו. בדרך כלל כשחושבים על חג הקריסמס, עולות תמונות טיפוסיות של שלג, איילים המושכים עגלות, צבעי האדום של סנטה קלאוס וכיוצא בזה. אך כידוע חג המולד, הנחוג ב-25 לחודש דצמבר, מציין את לידתו של ישו, שנולד לא רחוק מכאן בבית לחם. לכן, אולי מתאים הרבה יותר לחגוג את המועד הזה באווירה ים תיכונית. בכריתים של תקופה זו, מתהדרות החנויות בחגיגה קולינרית המתבססת על המזון המקומי. התייר הישראלי יישמח לגלות כי תפריט החג מורכב בדרך כלל מדגים, עופות, פירות ים ודלועים שונים. רוב המנות מתובלות בנדיבות ברוטב חריף, ובשווקים מוצעות גם מנות ייחודיות כגון כרוב ממולא באורז וטלה. גם לאוהבי הערמונים מצפה הפתעה נעימה, וניתן למצוא בדוכנים השונים גבינות מעולות, זיתים ולחם ריחני.

טקסי החג

האווירה היא אמנם ים-תיכונית, אך תושבי כריתים הם ברובם נוצרים ועל כן מי שמבקר בתקופה זו בכריתים – זוהי הזדמנות מצוינת להשתתף במיסת חג המולד החגיגית. חשוב לשים לב כי בדרך כלל סביב ה-25 עד ה-26 לדצמבר עסקים רבים נותרים סגורים לרגל החג. מי שנשאר בכריתים גם בתחילת חודש ינואר יכול לצפות בטקס טבילתו של ישו (Epiphany) שבמסגרתו ניגשים התושבים למקור מים כלשהו זורקים לתוכו צלב ומתפללים. לאחר התפילה נהוג לקפוץ למים ולמשות מהם את הצלב על מנת לזכות במזל טוב. טקס זה מתקיים ב-6.1 והוא נתפס בדת הנוצרית כמגלם את אחד השלבים החשובים בחייו של ישו. הכנסיות המציינות אותו הן הכנסייה הקתולית, הנצרות הלותרנית, הכנסייה האנגליקנית, וכנסיות קטנות נוספות.

אז איפה מטיילים

חג הקריסמס חל בעונת החורף בכריתים, ועל כן מומלץ לתכנן מראש את מסלול הטיול. החדשות הטובות הן, שבעונה זו סביר להניח שלא יהיה קושי במציאת חבילת נופש משתלמת, גם אם התשלום מבוצע במטבע היורו. עונת החורף היא הזמן שבו ההרים בכריתים עמוסים בצמחייה מלבלבת, כשחלק מהפסגות הגבוהות כבר עוטות שלג. טיול בהרים יכול לכלול סיור במערות מרתקות כגון המערה של זאוס, וביקור במנזר ארקדי (Arkadi). את המסלול אפשר לסיים בטיול לעמק אמארי (Amari) ולבקר בכנסיות שבאזור. חג שמח!

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם לגבי כרתים. אז אם אתם מחפשים מלונות בכרתים וערים וכפרים בכרתים, עכשיו אחרי שאתם מכירים אותה יותר טוב תדעו היכן נמצאים אטרקציות בכרתים ונופש בכרתים.