בית חב"ד ובתי כנסת באזור כרתים

בקיץ של שנת 2017, נפתח סוף סוף סניף של חב"ד באי כרתים. המקום מנוהל ע"י הרב נחימובסקי ורעייתו. היה זה אך מתבקש להקים בית חב"ד באי, מכיוון שמגיעים אליו המוני תיירים, ביניהם גם ישראלים רבים ויהודים ממדינות אחרות. לכל אחד מהם תהיה כתובת לפנות אליה.

ע"י מי מנוהל בית חב"ד בכרתים?

הרב יעקוב נחימובסקי התעקש ביחד עם רעייתו להקים בית חב"ד באי כריתים. הוא ראה בתפקיד זה כאחד הטומן בחובו מצווה אמתית, ומה שהניע אותו היא השליחות. להקים סוג של מרכז יהודי באי לו אין שום קשר ליהדות. עדיין, המציאות מצביעה על כך כי מידי שנה מגיעים לאי כה הרבה ישראלים ויהודים, ואין שום סיבה מוצדקת שבאי כריתים לא יהיה קיים בית חב"ד, במיוחד לאור העובדה כי את המרכזים הללו ניתן למצוא גם באזורים מרוחקים ביותר ואף נידחים.

הקמת חב"ד כרתים

זהו סיפור מעניין, מכיוון שבית חב"ד הוקם בעזרתן של תרומות רבות מצד אנשים שהבינו את חשיבות הימצאות מרכז חב"ד באי כעוגן לקהילה ותיירים יהודים וכמוקד נוסף למציאת אוכל כשר בכרתים. הם עשו זאת מרצונם הטוב ומתוך מטרה שכל יהודי שיגיע לכרתים, ימצא פינה בה יוכל להרגיש בנוח ולא במקום זר ומנוכר. לרוב, בתי חב"ד ממומנים על ידי הקהילות היהודיות המתגוררות במקום, אולם באי אין שום קהילה יהודית, וכל זאת במרחק קצר מישראל.

הרב נחימובסקי ידע לקרוא את המציאות

הרב הבין שבכל רחבי העולם ישנם מרכזי חב"ד, במרחק של אלפי ק"מ מישראל, ואנשים רבים שאלו מדוע אין גם בית חב"ד בכרתים? כאמור האי פופולארי בקרב ישראלים בשל המחירים הזולים של חבילות הנופש.

בנוסף בשל המתיחות הרבה השוררת בשנים האחרונות בין טורקיה לישראל, ישראלים רבים העדיפו לנפוש ביוון או אחד מהאיים שלה. הרב ורעייתו היו מופתעים לגלות כמה הרבה ישראלים ויהודים מגיעים לנפוש באי ומכל הגילאים, ובהרבה מן המקומות ניתן לשמוע עברית. אין זה פלא שבארוחת ראש השנה נכחו מעל מאה איש. בית חב"ד נמצא בכתובת: Aegeou, 700 14 Analipsi, Greece.

בתי כנסת בכרתים

אמנם בכרתים לא ניתן למצוא קהילה יהודית, ובכל זאת קיימים שם שני בתי כנסת: הראשון הוא עץ החיים. במאה ה- 17 נכבש האי ע"י הטורקים, והמקום ששימש ככנסייה, הפך להיות בית כנסת. במהלך השנים המבנה ספג פגיעות משמעותיות עקב הפצצות של חיל האוויר הגרמני בתקופת מלחמת העולם השנייה, וגם בשל אסון טבע שאירע על האי. לבסוף, בית כנסת זה עבר שיקום, וכעת מראהו מרשים. יש בו לא רק מתחם תפילה, אלא גם מקווה. בית הכנסת השני נמצא בבית חב"ד.

עד לא מזמן התייר הישראלי היה יכול למצוא על האי כרתים כמעט הכל, למעט מקום בעל לב יהודי פועם. כעת ולאחר לא מעט מאמצים משותפים מצד גורמים שונים, עומד לו בית חב"ד לתפארת גם באי כרתים.