הנופש שלכם בכרתים

אולי זו הקרבה לישראל, אולי זו האווירה התוססת והים תיכונית, אולי אלו המסעדות הנהדרות והחופים הבלתי נשכחים – אך על דבר אחד אין ויכוח: כרתים היא אחד היעדים הפופולריים ביותר כבר שנים ארוכות לתיירים מכל העולם בכלל, ולתייר הישראלי בפרט. מה הופך אותה למיוחדת כל כך? לאיזה מידע שימושי תזדקקו לקראת הטיול שלכם בכרתים ומה אסור לפספס? הנה המדריך המלא לביקור באי היווני.

מי את, כרתים?

כרתים הוא האי הגדול ביותר מבין איי יוון, והחמישי בגודלו מבין איי הים התיכון. הוא משתרע  על פני 8,300 קמ"ר, מתוכם רצועת חוף (פופולרית במיוחד) הנמתחת על פני 1,046 ק"מ. העיר הגדולה ביותר בכרתים ובירת המחוז היא הרקליון ואחריה נמצאים המחוזות חאניה, לסיטי ורתימנון.

האי כרתים נחשב להררי ביותר, עם רכסי הרים החוצים אותו ממערב למזרח ומעניקים לו איכויות פוריות במיוחד, ערוצי נחל, מערות, נקיקים – וגאוגרפיה עוצרת נשימה המזמנת אליו תיירים בכל שנה ובכל עונה בשנה.

אקלים ומזג האוויר

הקרבה הגאוגרפית של ישראל לכרתים מאפשרת לשתי המדינות ליהנות ממזג אוויר דומה במיוחד – בקיץ חם ולח, בחורף קר – אבל לא מאוד. בהרי כרתים, המתנשאים לגובה נישא יותר מאשר החרמון שלנו, יורד שלג משמעותי בחודשי החורף. בחודשי הקיץ נהנים התיירים בעיקר מבטן – גב מפנק ופעילויות הקשורות במים והתרעננות, והחורף מתאים יותר להליכות רגליות ולמסעות ברחבי הטבע של כרתים.

טיסות והגעה

בתוך פחות משעתיים טיסה תוכלו להגיע מנמל התעופה בן גוריון לנמל התעופה הלאומי של כרתים, העונה לשם "ניקוס קזנצקיס" ונמצא במרחק של כ- 5 ק"מ מהרקליון, ולנמל התעופה הנוסף שבעיר בחאניה. בטיסות היוצאות ממגוון חברות (אל על וחברות תעופה זרות) בכל ימות השבוע. חברות הלאו קוסט שנכנסו בסערה לחיינו והותירו אבק למתחרים, מאפשרות להשיג מחירים זולים במיוחד על הטיסות השונות, כשבקיץ, מטבע הדברים, המחירים יהיו גבוהים יותר מאשר בחודשי האוף סיזן (חורף ואביב).

מנמל התעופה קל במיוחד להגיע לאיזורים השונים בכרתים, בתחבורה ציבורית או במונית (לא יקרה במיוחד). אם בחרתם בשימוש בתחבורה ציבורית משדה התעופה של הרקליון, ימתין לכם בשדה אוטובוס מספר 78 המקשר בין נמל התעופה לכרתים ולוקח כ- 20 דקות נסיעה. התחנות המרכזיות של כרתים נמצאות בערים הרקליון רתימנו וחאניה, ומהן יוצאים אוטובוסים ליישובים הקטנים יותר שסביבן.

התמצאות ותחבורה

התניידות בתוך כרתים מתאפשרת בכמה דרכים לבחירתכם:

רכב שכור

הדרך השכיחה, הפופולרית והנוחה ביותר להתנייד בתוך כרתים היא באמצעות רכב שכור. המחיר הממוצע לשכירות יומית הוא כ- 30 יורו (ומעלה), והוא מאפשר הגעה נוחה במיוחד לערים ולכפרים השונים. הכבישים בכרתים נחשבים לפשוטים להבנה ואינם מסובכים במיוחד – כביש 90 הוא הכביש הלאומי של כרתים, הוא כביש מהיר העובר סביב החוף הצפוני. בניגוד אליו, שאר הכבישים ברחבי האי לא נחשבים לנוחים כל כך. הם צרים, מאפשרים נסיעה לא מהירה במיוחד ורבים מהם עקלקלים וישנים, לכן קחו זאת בחשבון כשאתם מחשבים את זמני הנסיעה בין היעדים השונים. כמו כן, תרבות הנהיגה באי רחוקה מלהיות מנומסת ואירופאית – נהגים עוקפים בפראות, עוברים את המהירות המותרת (90 קמ"ש בכביש מהיר ו- 50 קמ"ש בשטח בנוי) ונחשבים לחסרי סבלנות – שימו לב לזה כשאתם עולים על הכביש, ונהגו באחריות ובזהירות.

אוטובוסים

אם אתם רוצים להשתלב בהווי המקומי ולחוות את כרתים כמו מקומיים – הצטרפו לנסיעה בתחבורה הציבורית. חברת האוטובוסים של כרתים נקראת "KTEL" והיא תאפשר לכם לנסוע בין הערים השונות לכפרים הפזורים בכרתים, וכן בתוך הערים והכפרים. לרוב האוטובוסים יהיו במצב המניח את הדעת, אך לעיתים תתקלו גם באוטובוסים שלא מצוידים במיזוג אוויר.

מוניות

המוניות באי נחשבות לזולות באופן יחסי ולכן משמשות כדרך נסיעה פופולרית עבור תיירים רבים. בערים הגדולות מחויב הנהג להפעיל מונה, לכן אל תהססו לבקש זאת בתחילת הנסיעה (זאת מתוך נקודת הנחה שהוא יבין אתכם…). בכפרים הקטנים מקובל פחות להפעיל מונה, ונהוג לחשב את הנסיעה לפי מחיר קבוע פר קילומטר. שלא כמו בישראל, לעתים קרובות בכרתים תוכלו למצוא את עצמכם חולקים מונית שאמורה להיות ספיישל – עם עוד נוסעים. דבר זה לא בהכרח יוזיל את עלות הנסיעה, לכן מיותר להתדיין על כך עם נהג המונית.

מעבורת

כיאה לאי המוקף כולו במים – המעבורת גם היא משמשת את תושביה של כרתים ותיירים רבים. המעבורת בכרתים נמצאת בשישה נמלים שונים, והיא מקשרת בין נמלי ים אלו לאיים נוספים ביוון וערים נוספות בכל אירופה.

איזורי לינה מומלצים

כמו כל עיר מתוירת, גם כרתים מציעה שפע של אפשרויות לינה במגוון רמות וסגנונות. מלונות רבים מגיעים בחבילה של "הכל כלול" (הכל = טיסה, מלון ולעתים גם רכב) ולכן יהיו מותאמים במיוחד לתיירים, מלונות אחרים נהנים ממראה בוטיקי, כמות חדרים קטנה ואווירה אינטימית, וכמובן שתוכלו למצוא גם לא מעט סגנונות נופש מרהיבים ומנקרי עיניים שיהפכו את החופשה שלכם ללא פחות ממושלמת – ריזורטים נפלאים עם חוף פרטי, מלונות יוקרה, דירות קונספט מפנקות ואפילו בונגלו איכותי במיוחד, לצד הוסטלים ואכסניות המיועדים למטיילים צעירים יותר או מי שמטיילים בתקציב מוגבל. לא משנה באיזה מקום תבחרו, וודאו היכן הוא ממוקם ביחס למרכז העיר, האם יש חניה בסביבה, ואם הוא רחוק ממרכז העיר – האם הוא ממוקם בקרבה לתחנות אוטובוס או לכביש המהיר.

אטרקציות בולטות – לפי מחוזות

אחד הדברים ההופכים את כרתים לחגיגה של ממש הוא העובדה שהמרחקים בין הערים השונות קצר יחסית, מה שמאפשר לכם ליהנות ממגוון רחב של סגנונות בילוי ולחוות כמה שיותר – במעט זמן. הנה כמה אטרקציות בולטות בכל אחד ממחוזותיו של האי כרתים:

הרקליון

עיר הבירה של כרתים היא אחד מהכרכים הבולטים באי, והיא מזמנת מפגש עם תרבות עשירה, מסעדות, יקבים, חיי לילה עשירים ועוד. הנה כמה מהדברים שתוכלו לעשות בהרקליון:

  • המוזיאון הארכיאולוגי – מציג שרידים מרשימים מתקופות קדומות ("גילו" של הרקליון מתוארך בכ – 3,000 שנה) ומהתקופה המינואית.
  • חומות העיר העתיקה
  • זארוס – כפר מקסים ומלא סמטאות המחכות שתגלו אותם
  • מטאלה – רצועת חוף יפהפיה
  • עתיקות קנוסוס – שריד מהתקופה המינואית, עם מוצגים מרהיבים המזמנים הצצה לתקופות קדומות

חאניה

העיר השניה בגודלה בכרתים ממוקמת במערב האי, והיא אוצרת בתוכה אינספור אטרקציות ופינות חמד יפהפיות. אין ספק שמדובר באחד המחוזות היפים באי, לכל הגילאים ולכל סוגי המטיילים. בעיר תוכלו למצוא מוזיאונים מעניינים, רובע טורקי ורובע וניציאני, שווקים קסומים ועוד המון הפתעות. לחובבי הטבע, האיזורים שמחוץ לחאניה משופעים באתרים יפהפיים בהם הטבע מתגלה במלא הודו:

  • חוף אלאפוניסי – החוף מצוי בקצה הדרום מערבי של האי והוא אחד היפים ביותר באיזור.
  • מפרץ קיסמאמוס וגראמבוסה – איזור יפה בפני עצמו, המציע גם חופים עוצרי נשימה.
  • ערוץ סאמריה – אחד האתרים המפורסמים באיזור ולא בכדי. הערוץ העובר לאורך של 16 ק"מ – מה שהופך אותו לארוך ביותר באירופה כולה!
  • הרי לפקה אורי – רכס ההרים הגבוה ביותר בכל כרתים, בהם תוכלו להתנסות במסלול טבע יפה עד מאוד, מאתגר וגבוה במיוחד.

רתימנו

בכרתים עברו לא מעט אומות כובשות שהשאירו בה את חותמם. את החותם הזה ניתן לראות ברחבי כרתים כולה, אך בעיר רתימנו הם בולטים במיוחד. אחת האומות הכובשות היא הוונציאנים, שבתקופת כיבושם דאגו להרחיב את גבולות העיר ולייצר בה מקורות עניין:

  • המבצר – מהמבצר, שנבנה כצורך הגנתי מפני פולשים תורכים, ניתן להשקיף אל הים היפהפה.
  • הנמל הוונציאני – נקודת מוצא לסיורים שונים ויעד נהדר בפני עצמו.
  • מזרקת רימונדי – בלב העיר העתיקה שוכנת מזרקת רימונדי עוצרת הנשימה, בין לבין תוכלו לשוטט גם בסמטאותיה הציוריות של העיר העתיקה וליהנות מאותנטיות שאין שניה לה.
  • שווקים ובתי קפה – מחוץ לעיר העתיקה יחכו לכם בתי קפה אופנתיים, שווקים נהדרים וחנויות שונות. כמו תמיד, שימו לב שלא נפלתם למלכודת תיירים ממולחת.
  • מנזר ארקדי – גם אם אתם לא חובבי כנסיות ואמנות, מנזר ארקדי הממוקם כ- 20 ק"מ מהעיר רתימנו הוא יעד חובה. כיום מדובר ביעד יפהפה הנהנה מפינות חמד מוריקות ומבנה עתיק עוצר נשימה, אך בעבר שימש המנזר למקום התאבדות המונים בעת המרד של אנשי כרתים בזמן הכיבוש העותמאני. במקום מוזיאון קטן לזכרם.

אטרקציות נוספות

מלבד הערים הגדולות, מחכים לכם בכרתים אינספור עיירות וכפרים קטנים וציוריים, המספרים סיפור על הסטוריה עתיקה ועל תרבות מסועפת. תוכלו ליהנות בהם מטברנות מקומיות, זיתים טריים, קולינריה מתוקה ונהדרת כמו שרק הים התיכון יודע לייצר וגם חיי לילה עשירים. הנה כמה מהנקודות שלא כדאי לפספס:

אלונדה

מפרץ אלונדה הוא הבית ללא מעט כפרי נופש יוקרתיים באי, והוא נחשב  ליפה במיוחד. באי תוכלו ליהנות ממראה עוצר נשימה של ים, נופים מרהיבים והרים נישאים.

האי ספינלונגה

האי שכיכב ברב המכר "האי של סופיה" הוא עדות קיימת ונושמת למצורעים שנשלחו אליו עד אמצע המאה ה-20, ולכן נקרא גם "אי המצורעים". האי קטן יחסית והוא מוקף חומה, ניתן להגיע אליו בקלות לאחר שייט קצר ממפרץ אלונדה.

מאליה

לא רק שמדובר באחד היעדים היפים ביותר בכריתים, העיירה מאליה היא גם מקום בולט למסיבות והורמונים. בלילות מתקיימות בעיירה מסיבות פרועות ובימים – ממלאים הצעירים מכל העולם את החופים הצפופים.

חרסוניסוס

חיי לילה תוססים ומקום בולט לספורט ימי משובח מחכים לכם בחרסונינוס, המהווה גם מקום בולט מאין כמוהו למלונות ופתרונות נופש מגוונים.

פלאקיאס

בדרום האי ממוקמת העיירה פלאקיאס, המזכירה באווירתה ובסגנונה את סיני שלנו. באי תוכלו ליהנות מבטן – גב איכותי, טיולים רגליים ומאינספור חופים נידחים שיכולים להיות לגמרי שלכם.

איוס ניקולאיוס

העיר איוס ניקולאיוס מיועדת למעמד הבינוני – גבוה או לקבוצת הגיל המבוגרת יותר. באי היפהפה תוכלו ליהנות ממגוון טברנות, ברים בתי קפה ומסעדות נהדרות ואותנטיות, ואם תרצו לפנות לבטן – גב כמיטב המסורת של המקומיים והתיירים – תוכלו לעשות זאת בחופים אלימרוס, אמוס ואמודרה.

קולינריה

בניגוד למה שנהוג לחשוב, הפן הקולינרי באי היווני לא מפותח במיוחד, וברוב המסעדות יביטו עליכם אותם התפריטים, פחות או יותר. את המטבח הים תיכוני אנחנו מכירים היטב, ומבין מגוון המנות שיוצעו לכם יהיו הבולטות מביניהם דגים, שיפודי חזיר, פירות ים, מוסקה וכמובן מאזטים לאינסוף המלווים את המשקה המקומי. אם תרצו למצוא מזון מגוון יותר, תוכלו לעשות זאת במסעדות כמו "ליגו קראסי ליגו טלאסה" המצוינת, המגישה מאכלים יווניים מקומיים בשיא ההידור והשיק, "איפוקמבוס אוזרי" המציעה מאכלי דגים מצוינים וב"לה בוהם" האופנתית יחכו לכם מנות מצוינות מהמטבח האיטלקי. אל תוותרו על המזאטים המצוינים!

ביקור בכרתים הוא תענוג אמיתי לכל המשפחה, והזדמנות נהדרת להחליף כוחות, להתרענן ולשוטט ברחבי האי היפהפה – הנמצא במרחק של פחות משעתיים מארצנו הקטנה.

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם לגבי כרתים. אז אם אתם מחפשים מלונות בכרתים וערים וכפרים בכרתים, עכשיו אחרי שאתם מכירים אותה יותר טוב תדעו היכן נמצאים אטרקציות בכרתים ונופש בכרתים.