מבקרים בכרתים? אל תפספסו את אי המצורעים

הוא נמצא ממש במרחק נגיעה מהארץ, משלב בין ים, טבע, אטרקציות וכל מה שצריך לחופשה טובה. אין ספק שהיום במיוחד כולנו צמאים ליציאה מהארץ. נסיעה למדינות רבות באירופה היא אמנם אפשרית אך מסורבלת יותר ולכן יעדים קרובים כמו האי המקסים כרתים, שתמיד היה יעד פופולארי מאוד, הפכו לפופולאריים אפילו יותר. חופשה בכרתים מתאימה לכולם: זוגות, משפחות עם ילדים בכל הגילאים. בכרתים כאמור יש הכל, כך שהוא נהדר לאוהבי חופשת בטן גב, חופשה עירונית עם נגיעות של טבע, חופשה בה הטבע הוא העיקר, וגם חופשה נהדרת לחובבי היסטוריה. האי כרתים, כמו אזור הים התיכון בכלל, מלא בהיסטוריה. אימפריות ושליטים שונים עברו בו, ביניהם הצלבנים והטורקים עד שחזר לידיהם של היוונים שהיו האימפריה הבולטת באזור במשך זמן רב. אחד האתרים המרתקים באי כרתים, אי קטן בפני עצמו, הוא האי ספינלונגה או בשמו האחר: אי המצורעים.

הספר שהחזיר את החיים לאי

אי המצורעים עלה בשנים האחרונות וחזר לתודעה בעקבות ספר שלא פחד לפתוח את הנושא הלא פשוט של חיי המצורעים. הספר של הסופרת ויקטוריה היסלופ נקרא בעברית האי של סופיה או באנגלית The island  ובו חוזרת האם סופיה לעברה ממנו ניסתה להתנתק ולברוח. היא עושה זאת בעקבות חתונת בתה אלקסיס אשר נסיבות מסוימות הובילו אותה לחקור ולשאול על עברה של אמה. סופיה מפנה את בתה לחברת ילדות שלה בכרתים בכפר פלאקה הסמוך לאי המצורעים. כך מתגולל סיפורו של האי תוך תיאורים שרק מגבירים את החשק להגיע למקום ולראות את האי הקטן המוקף ים בצבע כחול עמוק חזק, את המצודה שבו (שהיתה שם הרבה קודם) וגם את הכפר פלאקה, כפר יווני מסורתי עם הרבה עצי זית שראו את כל מה שעבר על המקום במשך שנים. אז זה הזמן לצאת מתוך הספר (או לקחת אותו איתכם) ולהמשיך לטיול בכרתים ובאי המצורעים.

אי עם היסטוריה עשירה

כאמור,  כרתים ואזור הים התיכון בכלל הוא אחד האזורים העשירים ביותר בהיסטוריה ושרידים עתיקים. המקום עבר תקופות שונות, שליטים ואימפריות שלטו בו. אפשר לראות את העבר גם באי קטן כמו ספינלונגה (שאגב שמו קשור לצורה שלו הדומה, אם מסתכלים מלמעלה, לעמוד שדרה ארוך עם חוליות המחוברות זו לזו). במקום ישנם שרידים של אקרופוליס עתיק, סימן לכך שהבעלים הנוכחיים שלטו באי עוד הרבה לפני שעבר ידיים בין אימפריות ושליטים. על שרידי האקרופוליס נבנתה מצודה ב 1579 בתקופת האימפריה הרומית  על ידי הצלבנים, בחוזק ובעמידות כמו שרק הם ידעו לבנות. במצודה נראים פתחים מאחוריהם היו ממוקמים תותחים. ב 1715 האי הועבר סופית לידיה של האימפריה העותומאנית. משפחות טורקיות התיישבו במקום ולא רצו לעזוב גם כשהאי עבר חזרה  ב 1903 לבעלים המקוריים (או לפחות אחת הידיים הראשונות): היוונים. ומה היה הפתרון של היוונים כדי לגרום לאלה לעזוב? שני ניחושים. טוב, אחד מספיק: הקמת אי המצורעים במקום. אין ספק שהם השיגו את המטרה…

אי המצורעים: בית ספר להישרדות

אם אותם אנשים שחיו באי המצורעים היו רואים את תכניות ההישרדות למיניהן בהן צריכים אנשים להסתדר באי בודד הם בטח היו מגחכים בינם לבין עצמם. אין ספק שהחיים באי המצורעים יכולים לעשות בית ספר לכל תכנית כזו, זאת למרות שהחולים לא היו מבודדים לגמרי. באי היו שתי כניסות: אחת לחולים ואחת למבקרים וגם לאלה שהיו מביאים לאי מצרכים ומזון. במקום היתה אמנם מרפאה אך השירותים הרפואיים היו תחילה בסיסיים מאוד אך עם הזמן השתפרו. למרות התנאים הבלתי אפשריים כמעט לקיים חיים נוצרו חיי קהילה באי המצורעים. אפילו היו בתי קפה, סרטים והצגות במקום. אין ספק שהיוונים לא מוותרים על חיים גם בתנאים הקשים ביותר. ליד השער דרכו נכנסו המבקרים הנמצא בצד הקרוב יותר לפלאקה נמצאים עדיין שרידיו של דוד בו היו המבקרים מרתיחים את בגדיהם לפני שהיו חוזרים הביתה.

והיום: טיול פסטורלי בין שרידים המספרים את הסיפור

הפלאקה נמצא במרחק של דקות ספורות של שיט מאי המצורעים. ניתן להגיע למקום בשיט מהכפר בסירות דייגים ולהרגיש ממש כמו המבקרים שבאים לבקר את קרוביהם. אפשר גם  להגיע מעיירת הנופש אלונדה בספינות גדולות יותר. כשמגיעים לשער הכניסה קשה לדעת מה מצפה בפנים. מן השער נכנסים אל תוך מסדרון צר וחשוך כשמעל סוגרים כמעט קירות החומה הצלבנית. מן המסדרון מגיעים אל סמטאות עם הבתים שנותרו ממש כמו שהיו, כאילו התושבים יצאו מהם רק אתמול. הטיול משלב בין בתי מושבת המצורעים, המצודה הצלבנית והנופים המקסימים של הים הכחול, שהצבע שלו עמוק במיוחד, הצמחיה שצמחה במקום בינתיים וצובעת אותו בצבעים שונים. נקודת הסיום בסיור הוא בית הקברות בו גם קבורה סבתא רבתא של אלקסיס (הבת של סופיה). ב 1953 זכו המצורעים לקבל סוף סוף תרופה כנגד המחלה כך שהאי היה פעיל במשך 50 שנה. (השוו לרגע לקורונה בה זכינו לחיסון לאחר כשנה של מחלה…)

יש גם חיים מחוץ לאי המצורעים..

ואם כבר הגעתם לכרתים, כמובן שיש לא מעט מה לעשות ואיפה לבקר מלבד אי המצורעים המקסים והמומלץ לביקור. אם אתם מחפשים לשלב גם טבע בנוסף לבילוי במלון ובחוף הים, פארק לאומי קניון סאמאריה כולל בתוכו מסלולי הליכה ברמות קושי שונות. בכלל דרום מערב האי בו נמצא הפארק הוא אזור פראי ומבודד יותר. העיר חאניה במערב כרתים היא עיר ונציאנית עם נמל יפהפה ורחובות שוקקים עם אווירה כיפית וססגונית. ואם כבר ונציה וצפון איטליה, גם לכרתים יש אגם להתגאות בו: אגם קורנס שמוקף הרים וגדול יותר מהכנרת. הוא בתולי וכמעט ללא טיילות וחופים מוסדרים סביבו.

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם. אז אם אתם מתכננים חופשה בכרתים ומחפשים מלונות בכרתים, עכשיו אחרי שאתם מכירים אותה יותר טוב תדעו היכן נמצאים אטרקציות בכרתים וערים בכרתים.